Afgelopen voorjaar heeft Jelle zijn Night Rating gehaald, de bevoegdheid om ook ’s nachts te vliegen. Vorige week ging hij er samen met een andere MATC student een nachtje op uit om daar wat extra ervaring in op te bouwen.
Zonsondergang was pas rond 21.00 uur, maar omdat thuisbasis Teuge al om 20.00 uur sluit, vertrokken ze eerst naar Lelystad. Vandaar vlogen ze na zonsondergang naar Duitsland. Met prachtig weer, geen bewolking, weinig wind en goed zicht vlogen ze via Münster Osnabrück en Paderborn naar Keulen. En uiteindelijk kwamen ze rond 04:00 weer terug op Münster Osnabrück om daar voor terugkeer naar Teuge nog een paar uurtjes in de restroom van het vliegveld te slapen.
Jelle: “Het blijft onwerkelijk om in het donker over Nederland en Duitsland te vliegen en de steden onder je door te zien glijden. Herkenningspunten die overdag duidelijk te zien zijn mis je nu, terwijl bijvoorbeeld de contouren van steden en snelwegen veel beter te zien zijn.”
Overigens zijn er naast heel ander uitzicht, nog wat andere dingen om als piloot al van te voren rekening mee te houden. Zo zijn de meeste vliegvelden laat op de avond en ’s nachts gesloten, dus wanneer je zou moeten uitwijken vanwege problemen, zijn de opties om te landen beperkt. En natuurlijk spelen daarin ook de brandstof voorraad en tankmogelijkheden een rol. Een flink uitzoekwerk voor wat wél allemaal mogelijk is langs de routes!
En natuurlijk werd dit nachtelijke avontuur ook goed gebruikt om uitgebreid bij te praten over de plannen, vorderingen en toekomstvisies, gezien ze beiden als piloot bij MAF zullen gaan vliegen!


